Detta skall bli en Offroadhusvagn som jag skall ha efter Cherokeen i skogen samt ha att bo i när jag är på långresor. Skall likna en "Teardropp" vagn med 35" hjul och båge liknande den som sitter på Cherokeen.

 

Husvagnen orörd

 

Ramen

 

Husdelen

 

Kortade ramen 40cm bak och 30cm fram

Ramen klar.

 

Borrade upp skruvhålen till 15,5mm

 

Satt på en passande hylsa.

 

Som även passade i det koniska hålet.

 

Pressade dit fälgen på trumman med 5ton

 

Nu satt fälgen rejält fast på trumman och jag borrade märken med 15.5mm borren.
Sen separerade jag fälg och trumma, tog centrumborren och borrade helt igenom.

 

2 av dom nya hålen var delvis inne på dom gamla hålen så jag satt tillbaks 2st av originalskruvarna och kapade av det som stack ut.

 

Borrade nu upp hålen till 12mm då jag skall ha M14x1.5

 

Tog min stegborr och försänkte 1-2mm

 

Sen var det bara att gänga med maskin.

 

Vid kontrollmätning av bultcirkeln var det inom 1mm

 

Hade golvskivor liggande samt köpte 6st furuplywood för 199kr/st.

 

Förstärkningar i hörnen.

 

Har inte hittat på något lämpligt till hjulhusen men jag gör en färdig kassett med skärmkanter mm och skruvar dit i efterhand.

 

Man börjar se konturerna.

 

Ytterdelen klar så mattan skall läggas in.

 

Limning av mattskarv.

 

Provmonterade mina nyinköpta stödben för 95kr/st.

 

Planering av köket.

 

Bild på reglarna som håller sängen samt den försänkta kylboxen.

 

Ett måste… Att ha något att drömma om...

 

2st tolvliters dunkar med varsina dränkbara pumpar, en till kök och en till dusch.

 

Tyvärr hamnade den längst fram.

 

Kortade av ramen 70cm men behöll dom långa rambenen, när jag åker långt sliter det på bilen och min ekonomi att köra med 35” hjul. Eftersom jag har tryckluft och mutterdragare i bilen går det fort att skifta bakhjulen. Vid 85km/tim ligger automatlådan på 55grader och bilen drar 1.3 liter/mil på 4'an. Om jag åker 65km /tim på 3'an slirar lådan och oljan blir 85grader samt att bilen drar 2 liter/mil på 3'an. Om jag då ligger 65km/tim på 4'an med lookup och originalhjulen borde det bli optimalt.

 

Det skall dit en uppfällbar skärbräda som åxå kommer bli lucka för lådorna.

 

Vagnens höjd styrs av denna stol :mrgreen:

 

Undanskjutet så det inte är i vägen.

 

Utdraget som matbord.

 

Som sängbord eller rättare sagt som säng botten.

 

Skissat lite på överdelen

 

Vill lägga skivorna vart efter så jag vet att regeln kommer mitt i skarven

 

Skruvarnas placering.

 

Kanterna fräses rena.

 

Kollar helhetsbilden

 

Helt OK tycker jag

 

Skarvarna förstärkes med speciallim

 

Fattas en bit 4mm plywood i fram

 

Och en större bit i bak. Bakre luckans placering blev en miss, den skulle vara försänkt 3cm och följt linjerna.

 

Skärmkanterna integreras i den utvändiga buren

 

Micron sitter med spännband och lådorna med snäppen

 

I 120cm Sängversion, annars är det 80cm. Underdelen är klädd i 2nyanser grått.

 

Bordet sitter fast i listen.

 

Köket med nedfälld bänkskiva

 

Uppfälld skiva

 

Delar av 230V elen. Den snygga dragningen kommer senare.

 

Gjorde hålet för stort så jag får limma dit en skiva över och under.

 

12V-220V konverter, kanske inte den snyggaste och modernaste men den gör sin sak, mikron blir varm.

 

3st skoskåp "Trones" från IKEA

 

Har inte bestämt vad som kommer ske under sängen.

 

Måste klura lite mer på köksskåpet och avloppet, en vinkelanslutning är ett måste.

 

Taket klätt och taklucka monterad. Inredningen blir i 2olika grå nyanser plus svart.

 

El-anslutningarna klart

 

Allt fastspänt så jag kan köra vagnen i skogen

 

Köket klart

 

Nu är det nästan bara att klä sidoväggarna kvar.

 

Kabelkanal för lamporna och dom kommande solcellerna på taket.

 

Dom oskyddade hjulhusen skall dränkas in med tjock rostolja mot fukten.

 

Tog ut och provade vagnen idag.

 

Vagnen är för låg, jag måste vinkla upp rambenen så vagnen blir horisontell.

 

Det är en liten "Plutt". Ser fram emot att åka på "safari" med övernattningar.

 

Den sista furuplywood kom på

 

Rören är till för att ställa plåten på vid monteringen.

 

Spacklade lite

 

Första plåten på, lägger omlott 2cm. Där det är plåt mot plåt lägger jag vanlig Lim & Tät.
Den blå tapen är till för att inte kladda med Lim & Tät på plåten utanför.

 

Plåtarna limmades fast med PL600 som hugger direkt, hade en tandad spackel.

 

Maskinklippning.

 

Först tog jag en vanlig tältpinneklubba och skapar ett veck, gör det i omgångar.

 

Gummiklubban som mothåll när plastklubban kommer fram.

 

Gummiklubban som mothåll när lilla hammaren kommer fram.

 

15mm spik.

 

Till slut ställde jag in ett lågt tryck på denna för att verkligen få en platt anläggningsyta mot takplåten

 

Skärmkanterna kom på och fogades med Lim & Tät. Den blå tapen ger en skarp kant.

 

Höger sida klar.

 

Eftersom Tidningen Husvagn & Camping skall göra ett tvåsidigt reportage med många bilder och inblick i mina idéer bestämde jag mej att köpa ny och slät plåt i stället för den gamla på Kabevagnen. Det är ju det första men ser och blir pricken över i, pedanten i mej kom fram och plåten blev spikrak.

 

80cm säng som kan bli 120cm säng

 

Allt är fastspänt eller skruvat så jag kan åka i skogen med den.

 

Jag tycker det ser inbjudande ut.

 

Lucköppnare som sedan togs bort då jag inte blev nöjd.

 

Många tvingar blir det.

 

I normala fall skjuter jag fast plåten med häftpistol men eftersom det är en offroadhusvagn vill jag vara helt säker på att plåten sitter fast

 

Tänker frångå planerna att måla vagnen i bilens färg. Om det skulle hända något i skogen är det bara att köpa en plåtbit och limma dit.

 

Luckan fram får vara stängda tills vidare, har börjat med bågens underdel. Allt är tätat med "lim & tät" samt att butylband och aluminiumlisterna skall på. Tog en vanlig kökssvamp och sprutade på bromsrengörning på den, sen var det bara att putsa och jämna till fogen med "lim & tät" så den blev jämn och fin.

 

Har köpt material till en vals så jag rulla rören till bågen, dom skall följa vagnens linjer.

 

Då sitter plåten på.

 

Rambenen blev 17cm kortare

 

Målad och klar men det blev mattsvart senare då det gav en "råare" attityd med mattsvart.

 

Butylband innanför listerna.

 

Första listen sitter på samt början av yttre buren. Begagnade rör, därav hålen.

 

Har vinklat upp rambenen 10cm eftersom Cherokeen är hög och vagnen inte skall luta, dels för att det är fult och dels för att det tar bort markfrigång längst bak. Durkplåten blev förstärkning av rambenen samt botten för den kommande lådan. Det blå staget är förstärkning av rambenen samt att styra bort träd mm.

 

Fästet för sidomarkeringsljuset

 

Märkte upp röret och skrev upp antal pump per 1dm. Då var det bara att läsa av och göra den andra identisk.

 

Inför regbesiktningen blir det en enkel båge med 4st stag i mellan. Går det bra med regbesiktningen blir det mer rör i efterhand, bara det står utv bur i papper

 

Fönster kom på, belysningen får sitta upp till 2100mm högt så alla lampor och skylt hamnar ovanför luckan.

 

Provkörning

 

Mer bur skall på efter besiktning

 

Plats för Gasolbox och värmare

 

Då bakluckan blev för tung kapade jag bort den

 

Ärligt sagt blev den groteskt tung

 

Rörkonstruktion till nya luckan

 

Kläddes med takplåt

 

Dämparna håller luckan i denna nivå då det annars kommer bli problem att stänga, nu når man handtaget inifrån.

 

En pinne sitter monterad och uppvikbar för att hålla luckan vågrät

 

Låsbleck samt att jag för bilprovningens skull har flyttat ner lysen

 

Nu är det bara målning och montering av grind till vinschlinan.

 

En för dricksvatten och en för duschvatten.

 

Insidan

 

ATV-Winch

 

Syntetlina och grind saknas.

 

Fjärrdosa

 

Bananer i pyjamas skall bli till sovutrustning.

 

Körning i snön

 

Demonterbara stödben när den är i civilt bruk med 13" hjul

 

I leran

 

I Skog och mark

 

Efter Forden på Norgesemester

 

Paddlade Lysefjorden i Norge

 

Med myggnät

 
Den största glädjen med detta bygge är att jag har bott i den när jag varit på jobb, haft den efter min
personbil på semester och kunna ha den efter min Jeep samtidigt som den gav mej glädje
under byggtiden. En sak till nytta och nöje.