Bygget av en offroad Jeep Cherokee

 

I originalskick, ser väldigt fin ut men ack så rostig.

 

Stötfångarfästen svetsas fast i ramen.

 

Denna trasiga sak köptes in som donatorbil, flyttade över höjningssatter, kardan och hjul.

 

Här är version ett klar. Framändan med Grandes V8 fjädrar och kloss funkade ganska bra men dom "fina" och dyra bladfjäderspaketet med teflonbussningar var helt värdelöst. Stenhård i bakvagnen och utfjädringen var lika med noll. Därför börjar nu omvandlingen till version två, efter tre veckor med långa nätter samt en medverkande sambo blev det klart.

 

Här är hjulhusen öppnade så 35" får plats och 4kants rören som syns under är plogfästet.

 

Huven är öppnad i bakkant för bättre ventilation

Chauffören är med och slipar.
 
Bytet av kvadratmetervis plåt har börjat, här är det dörrspeglar.

 

Nya egna skärmkanter

 

Fredagspizza och öl i garaget med chauffören.

 

Mörkblå är sprutad och den ljusblå kommer på undersidan. Det är lastbilslack för 160kr litern samt klarlack för ung samma pris, innan klarlacken dimmade jag på lite överbliven silvermetallic. Den totala kostnaden blev ca 1500kr för lacken, 500kr för plåten till sparklådor och dörrspeglar samt till slut underredsmassa.

 

Främre undre länkarmsinfästningar urkapade samt att länkarmarna förlängdes 5cm.

 

Övre främre länkarm förlängdes 5cm

 

Bromsrör förlängdes och monterades längre ner för att slippa byta till längre slangar

 

Stötdämparfästet förlängdes

 

Grandes V8 fjädrar och kloss samt Volvos fjäderkoppar monterades, gav tot 22cm höjning

 

Först svetsades ett 4kantsrör på 20x40mm som förstyvningsbalk fast längst hela sparklådans undersida. Rocksliden på 50x50 fästes i rambalken och i den extra förstyvningsbalken, det för att få ett jämnt tryck på sparklådan.

 

För att vinschen skall få tillräckligt med mat togs original luftfilter bort och ersattes med ett till batteri.

 

Comradio och en oljetemp till automatlådan. Jag aldrig fått oljan varmare än 85grader vid offroadkörning, däremot kan oljan krypa upp mot 110grader vid transportsträckor

 

Bakre fästet på den undre länkarmen är nerflyttad 7cm för att få en bättre vinkel på länkarmen efter höjningen.

 

Spiralerna sitter så närma klumpen som möjligt för att få flex. Handbromsvajrar och bromsrör är förlängda.

 

Här syns att inneskärmen är urkapad för att få full styrning med mina 35

 

Efter att en klubbmedlem inte fick upp dörren efter närkontakt med ett träd byggde jag en takbåge. Lite rör, svets och skruvar så satt min hemgjorda takbåge på plats.
 
Ett par brädor är alltid bra att ha när tagit vatten över huvudet.
 
Fäste för Hi Lift
 
Huvudbrytare och en kabel fram till luftintaget gör att man kan stänga av utifrån.
 
Bakre del av buren, version ett.
 
Om man köper lite vattenledningsrör för 30kr/metern, många timmars bockning och svetsning så kan det bli en bur om man har tur
 
 Är monterad med 10st M10 skruvar .
 
Rensat upp för nya stötfångaren
 
Nya stötfångaren börjar ta form
 
Då var projekt stötfångare klar, hade 3meter tjockväggigt 4kant 60x60 och lite durkplåt liggande. Biltemas vinschfäste för 400kr samt en burk svart 46kr från Swedol, en totalkostnad på under 500kr. Burinfästningen fick byggas om.
 
AC kompressorn byggs om till vanlig luftkompressor,  provmontering av den fasta tanken
 
Dimsmörjaren med Biltemafilter, efter 40sekunder är det 6bar i tanken
 
Ett 40x60 4kantsrör svetsades mellan rambenen, en enkel men stabil förstärkning till styrsnäckans hus. Anledning till att jag satt dit 40x60 röret är för att jag vill ha en stark front när jag vinschar osv. 2st M10 muttrar och 2min med vinkelslipen är den borta.
 
Gängade tappen M10, tog bort brickan under pitmanarmen och monterade tillbaks muttern utan bricka, jag fick då ca 12mm fri gänga totalt att styra lagret med. Köpte ett lager med 22mm hål, en klamma på Swedol samt rör som jag hade liggande. Den totala kostnaden för detta bygge = Lager 175kr och 2st klammer a'14kr. Nu sitter både styrsnäckan och axeln till pittmanarmen klamrad i samma balk så det torde vara omöjligt med brytningar
 
Hela automaten och fördelningslådan är gömd.
 
Ett galler från en Ford Sierra och en plåtprofil vid provmonteringen
 
Främre fästet till momentstaget, 2krängningsstag Audi och en del av en pitmanarm
 
Nu skall bara hasplåten skruvas dit mellan stagen
 
Bromsslangen flyttades till bilens mitt, nya rör ligger helt skyddade och riktigt klamrade på bakaxeln.
 

Det är nu Torsendiffarna kommer till sin rätt. Ha diffspärr men ändock kunna svänga.

 
Lika breda fälgar som original men breddar 20mm utåt. Nu tar inte däcken i när jag svänger.
 

Har gjort ny bakre stötfångare med vinschfäste samt byggt om burinfästningen. Demonterbar dragkrok monterades

 

Förlängde bakskärmarna så dom går ut under bakljusen samt även följer skuffens form. Resultatet blev mycket snyggare samt ger 75-80cm i markfrigång mot tidigare 60-65cm .

 

Att då lyfta bilen i tröskeln är värdelöst då flexet gör att jag måste lyfta så mycket. Två ombyggda spännband

 

Bild från April 2012 och med den gamla axeln

 

Bild från April 2012

 

Hasplåten

 

Lite mer bur och släpvagnskontakt

 

Lär inte svarva på kardanknuten igen, gamla axeln.

 

2st 35mm avgasrörsklämmor, borrade upp dom gängade hålen i Yoken till 8mm och hålen i överfallen till 9mm.

 

Har sedan tidigare satt pinjongvinkeln till 10grader för att få markfrigång till kardan, nu med ny påfyllning och avtappning.

 
Annan axel med nya infästningar
 
SYE delarna är köpta från IronRock USA. Dubbelknut.
 
En främre kardan sitter i bak. Nybyggda axeln sitter på.
 
Kapade av utgående axeln på fördelningslådan 25mm
 
Helt OK.
 
Jag har skarvat bromsrören en bit upp och kan därför sätta dit en blindplugg och kan då köra vidare med 3bromsar.
 
Backkamera i fram
 
Display
 
Släkte lyset i garaget och tände halvljuset och resultatet blev detta. Dom orange lamporna uppe i mitten är oljetempmätaren
 
Montering i den nygjorda stötfångaren, tyvärr lär grinden bort om dragkulan skall på.
 

Rörgenomföring till skuff gör att det bara är att dra ut kablarna vid en eventuell reparation

 

Köpt Uniballs med dammskydd (349kr) samt svetsändar (99kr) på Snowball.se

 

Det 30mm massiva parallellstaget.

 

Nytt fäste för momentstaget

 

Fäste för panhardstaget

 

Fäste för den fasta delen av styrdämparen

 

Fäste för staget till pitmanarmen.
 

Grundat och klart.

 

Nu även med en skyddsbalk för styrstaget.
 
Ny och mindre ratt.
 
Nya fästen för torkare 15kr/st
 
Spolarmunstycken från VW Crafter
 
Ny oljekylare

 
Lite brickor som ger lättare styrning

 

Övre panhardfästet hade spruckit rejält.
 
Bockade ett rör
 
Svetsade fast 2st flänsmuttrar, en inåt och en utåt för att få 20mm lång M12 gänga.
 
Monterad och klar.
 
Klar
 
Har alltid haft problem med placering av mitt snöre och vill inte förstöra huven med nät eller något
 
Karbinhake
 
Har valt att ha 20cm utfjädring och minst 10cm infjädring.
 
Kunde inte hålla mej :D
 
En snabb demonterbar del till buren.
 
2st skruvar och inskjuten i ett rör där nere = 2minuter.